Blogg: Pia tror på vacker värld

Jag var på möte i Vattenrikets naturrum. Kristianstad, Bromölla, Östra Göinge och Åhus ska starta ett nytt projekt om Ekoturism. De hade bjudit in aktörer från närområdet att ta del av fullmatat program med föreläsningar, film och nätverkande samtal.

Allt var intressant, men nu väljer jag att referera Pia Jonsson Rajgård som är vd för Tourism in Skåne. Hon menar att Skåne har alla förutsättningar att bli Sveriges mest hållbara destination. Att vara hållbar betyder socialt att det finns plattformar att mötas på, ekonomiskt, att man måste kunna överleva och ekologiskt, att man värnar om miljön. Var femte turist gör medvetna val för miljön och de vill lära sig av och om både naturen och kulturen. 85% av de danska turisterna anger naturen som anledning till resa. Inte shopping, inte maten. Fast nu saknas det produkter som gör naturen tillgänglig. 

De fyra målgrupperna som Tourism in Skåne, och den nationella motsvarigheten Visit Sweden arbetar för att få till Sverige är 1) DINKS= Double income no kids, 2) Active families, 3) WHOPS= Wealthy older people (55+) och så 4) Möten och konferenser. Målgruppernas behov: Pia lyfte fram lyxrestaurangen Noma i Köpenhamn som exempel. Den är korad till världens bästa genom att bjuda på HÄR och NU. Inget konstigt utan det som är genuint och äkta. Turisterna vill vandra och cykla, lära något nytt, sova och äta gott. Region Skåne inventerar hållbara produkter, det finns ”mycket i lådorna” tror Pia, de lyssnar på marknaden, håller kontakt med utvecklarna och gör strategiska insatser. Skåne kan ha turism 365 dagar om året med rätt produkter. Innovativa, hållbara och kunskapsförmedlande ska de vara.

Dessa fakta om hållbar turism passar som ramar när vi arbetar med utveckling av HOTSPOT Kölleröd. Vi  är på rätt väg tycker jag. Socialt genom alla möten vi har, och ekonomiskt för att vi har ambitionen att skapa koncept och paket. Ska vi medvetet satsa också ekologiskt? Det finns en förening som heter Ekoturismföreningen. Medlemskap kostar 750:- för företag och 400:- för föreningar. De har utbildningar och man får använda deras logga i marknadsföringen. Själv tänker jag tills vidare lyfta fram att mina gäster kan åka buss till Kölleröds gamla skola.